- آگاه
- چهارشنبه ۲۶ اسفند ۹۴
- ۰۷:۵۰
بهشت مفهومی است که در بیشتر مذاهب ِباورمند به زندگی پس از مرگ و یا آخرت هست. بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه میشوند. بر اساس آموزههای مذهبی اسلام و برخی دیگر از مذاهب، بهشت جایگاه پایانی هر انسان است و در آن جا به اندازه کارهای نیکش از مواهب آن برخوردار خواهد شد. ادیان این مفهوم گوناگون تعریف کرده اند.
کهن ترین پیشینه در تاریخ ادیان
از ۱۸۰۰ سال پیش از مسیح، دین زرتشت سخن روز قیامت را مطرح کرده و آتشگاه (جهنم) و پردیس (بهشت) را توصیف میکند. روح مرده سه روز در کنار جسد میماند و سحر گاهان روز چهارم به سوی پل چینوت روان میشود. در آنجا در دادگاهی در حضور ایزدان سروش، رشن و اشتاد برگزار و با ترازو به کارهای نیک و زشت او رسیدگی میشود تا بتوان دید کدامین کفه ترازو سنگین تر است. سپس انسان نیک سرشت از راهی نورانی به سوی پردیس (بهشت) و انسان گنهکار به دوزخ میرود
بهشت از دیدگاه مسیحیت
از دیدگاه مسیحیت کشور فلسطین و قدس سرزمین و شهر پاک خداست و خداوند در کتاب انجیل بهشت را قدس آسمانی مینامد که با طلا و نقره و انواع جواهرات زیبنده شده و خداوند بر همه چیز کنترل دارد و در آنجا به کسانی که به بهشت میروند که باورمندان مسیح هستند بدنهای جدیدی می دهند که در آنها شهوت و گرسنگی و بیماری و درد نیست و اشخاصی که این بدنها را دریافت میکنند در مرکز قدس آسمانی همیشه خداوند را با سرود و آواز و سازهای زیبا و رقص به همراه فرشتگان می پرستند و اشخاصی که این بدنهای نو را دارند (یعنی کسانی که در بهشت هستند) به هیچ عنوان از پرستش و عشق ورزیدن به خدا خسته نمیشوند و همیشه در شادی و آرامش او خواهند بود (مکاشفه یوحنا باب ۲۱ آیات ۱ تا ۶ | باب ۲۱ آیات ۱۵ تا ۲۷)
بهشت از دیدگاه اسلام
در نظر قرآن، مؤمنان و پرهیزکاران سرانجام به جایی جاویدان به نام جنت میروند و زندگی نیکبار و خوشی را در پیش میگیرند بنا بر آیات قرآن این پیمان خدایی صد در صد است.[۳]
قرآن از دو بهشت نام برده: یکی در عالم برزخ که موقت است و دیگری در آن جهان که جاودان است.[۴]
بهشت درجات و مراتبی دارد و برخی از آنها بر دیگری برتری دارند. نعمتهای بهشتی نیز بسته به درجات بهشتیان، گوناگونی دارند.[۵]
درقرآن کریم بهشت دارای 8نام ست-دارالجلال-دارالقرار-دارالسلام-جنه الفردوس-جنه الماوی-جنه الخلد-جنه النعیم-جنه عدن. درروایات ازاسامی فوق بهریک ازدرهایاطبقات هشتگانه اطلاق میشودوازهریک ازانهاگروهی واردویادران سکنی میگزینند. [۶]و[۷]
بهترین قسمت بهشت اعلی علیین است که محل استقرارانبیاءالهی است وپس ازانان اولیاءالله ودرمراحل بعدی سابقین(مقربین)-علماء-شهداء-صالحین ودیگرمومنان قراردارند[۸]
یک:نعمتهای جسمانی بهشت
درقرآن کریم ازنعمتهای جسمانی بهشت بشرح زیریادشده است. باغهاونهرهای جاری دران-سایه های ملایم ودائمی-قصرها-فرشهاوتختهای گسترده-غذاهای اماده-شرابهای طهور تسنیم ورحیق-ظروف لباسهاوزینتها-همسران پاک بکروشوهردوست(حورالعین)خادمان کمربسته بخدمت-ساقیان جام بدست-پیش پذیرائی-دختران نارپستان وهمسن-شرابی باطبع کافور-رحیقی مختوم بمشک ویازنجبیل ازچشمه ای بنام سلسبیل-دیبای نازک وحریرواستبرق ودستبندهای سیمین-شرابهائی که هرگزمستی وخماری ندارد-میوه دلخواه وگوشت تازه-زنان زیباوسیاه چشم چون لولومکنون-نهرهائی ازشیروشراب وعسل مصفا
دو:نعمتهای روحانی بهشت
احترام مخصوص-صلح وصفا-امنیت-دوستان خوب-محبت ونشاط-خشنودی خداوند-ابدیت نعمتها-انچه بخواهندهست-منتی درکارنیست-سخن بیهوده درکارنیست-طراوت ازسیمای انان میبارد-سلام وسلامتی واسایش ابدی-روبروی هم مینشینندوازگذشته هاصحبت میکنند-دربیان میگویندسبحانک ا...م-درودشان سلامست واخرالحمدلله رب العالمین-درکنارهمسران وفرزندان صالح خودقراردارند
توصیف ویژگیهای بهشت از نگاه علی ابن ابی طالب
اگر با چشم دل به آنچه که از بهشت برای تو وصف کردهاند بنگری، از انچه در دنیاست دل میکنی، هر چند شگفتی آور و زیبا باشد. از خواهشهای نفسانی و خوشیهای زندگانی و منظرههای آراسته و زیبای ان کناره میگیری، و اگر فکرت را به درختان بهشتی مشغول داری که شاخههایشان همواره به هم میخورند و ریشههای آن در تودههای مشک پنهان و در ساحل جویباران بهشت قرار گرفته آبیاری میگردند، و خوشههایی از لؤلؤ آبدار به شاخههای بزرگ و کوچک درختان آویخته و میوههای گوناگونی که از درون غلافها و پوششها سر بیرون کردهاند، سرگردان و حیرتزده میگردی: شاخههای پر میوهٔ بهشت که بدون زحمتی خم شده در دسترس قرار گیرند، تا چینندهٔ ان هرگاه که خواهد برچیند، مهمانداران بهشت گرد ساکنان ان و پیرامون کاخهایشان در گردشند و آنان را با عسلهای پاکیزه و شرابهای گوارا پذیرایی کنند. آنان کسانی اند که همواره از کرامت الهی بهره مندند تا انگاه که در سرای ثابت خویش فرود آیند و از نقل و انتقال سفرها آسوده گردند. ای شنونده! اگر دل خود را به منظرههای زیبایی که در بهشت به ان میرسی مشغول داری، روح تو با اشتیاق فراوان به ان سامان پرواز خواهد کرد، و از این مجلس من با شتاب به همسایگی اهل قبور خواهی شتافت. خداوند با لطف خود من و شما را از کسانی قرار دهد که با دل و جان برای رسیدن به جایگاه نیکان تلاش میکند.
بهشت از دیدگاه بهاییت
بهاییان بهشت را حالتی روحانی میدانند و آن را از نعمتهای جسمانی به دور میبینند.
بهاییان باورمندند که روح انسان پس از بالا رفتن به جهان بالا؛ مجرد از زمان و مکان به ترقیات کمالی و نه مکانی خود ادامه میدهد. بهشت در آن جهان، رضای خداوند از انسان است. هنگامی که از دستورات پیامبران پیروی کند و سبب ارتقای بعد روحانی خود شود، موفق به کسب خشنودی الهی خواهد شد. این رضایت حق از انسان، بهشت است