حقیقت وجود

من تو را می جویم...

مرگ

  • آگاه
  • يكشنبه ۲۳ اسفند ۹۴
  • ۲۲:۱۷

مَرگ در زیست‌شناسی پایان زندگی موجودات زنده است و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی می‌باشد.و در متن‌های دیگر رشته‌ها، ممکن است به نابودی کامل یک روند، یک وسیله یا یک پدیده اشاره کند.

 

دیدگاه ادیان

در ادیان ابراهیمی مرگ جدا شدن روح از بدن دانسته می‌شود. بنابه این آموزه روح افراد در عالم برزخ وارد شده و در آنجا زندگی دارند. برزخ در زبان عربی سدّی است که بین دو چیز حایل شده باشد و در اصطلاح شرع، عالمی را گویند که بین دنیای مادی و فرامادی قرار دارد و انسان پس از مرگ تا روز قیامت در آن خواهد ماند .

ماهیت مرگ از دیدگاه قرآن

قرآن از مرگ با تعابیر مختلفی یاد کرده است:

1. چشیدن: «کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ... ؛ هر جاندارى (به ناچار) چشنده مرگ است ،...» این ایه سه بار در قرآن مجید آمده است .البته نفس بمعنای جاندار تنها نیست بلکه بمعنای خود خویشتن یا شخصیت امده است چون حیوانات و گیاهان هم جاندار هستند ولی طعم مرگ که قابل چشیدن باشد برای انها مفهومی ندارد.

2. توّفی: این تعبیر در مورد مرگ در حدود دوازده بار به کار رفته است که به معنای دریافت کامل است و از آنجا که خداوند دریافت‌ کننده است، مرگ به معنای بازگشت به سوی خداوند خواهد بود.

3. آیاتی که از مرگ به رجوع و سیر به سوی خداوند تعبیر کرده است: «إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ؛در آن روز (روز مرگ) سوق و حرکت به سوى پروردگار توست (از ملاقات برزخى، قیامت، حضور در محکمه، محاکمه تا بهشت یا جهنم)»این آیات نیز گواه نابود نشدن انسان با مرگ است.

4. تشبیه مرگ به خواب و استعمال توفی در مورد هر دو گواه بر این حقیقت است که انسان هم‌چنان که می‌خوابد، نیست و نابود نمی‌شود؛ با مرگ نیز از بین نمی‌رود.

در سخنی از امام باقر(علیه السلام) آمده است: «مرگ، همان خوابى است که هر شب به سراغتان مى‏آید؛ با این تفاوت که مدتش طولانى است

دفعات مرگ درقرآن

براساس آیات قرآن انسان یکبار تدریجی و باردیگردفعی می میرد
 

مرگ از دید علم

پس از توقف علایم حیاتی هوشیاری تمام حواس به کلی از دست میرود وموجود زنده(انسان و جانوران)هیچ چیزی را احساس نمی کند و نمی شنوند و نمی بیند و حس نمی کند زیرا این امور متعلق به بدن او و اعصاب و تجزیه و تحلیل ان توسط مغز است که از بین رفته و رهسپار ارامشی طولانی همانند (قبل از تولد)میشود.

پس از مرگ در مغز درحدود ۱دقیقه پس از قطع شدن ورود اکسیژن به ان، واکنش های شیمیایی ای در مغز انجام شده که باعث از بین رفتن سلول های مغزی(نورون ها) میشود.

سپس جسد به حالت تونوس و خشک شدگی ماهیچه ها در میاید و اصطلاحا(خشک)میشود وعوامل میکرو ارگانیسمی مانند: باکتری بی هوازی از بیرون بدن و درون ان شروع به فعالیت کرده و بافت های بدن را تجزیه کرده و پس از گذشت چیزی حدود بیست سال[نیازمند منبع] بافت نرم بدن از بین رفته و فقط اسکلت (استخوان) و دندان و مو و ناخن به دلیل داشتن پروتیین کراتین تجزیه ی بسیار کند تری نسبت به بافت نرم خواهند داشت. بدن انسان قبل از چهل روز تجزیه شده واز بین میرود {توسط میکرو ارگانیسم ها} و فقط استخوانها میماند.

عمومیت و حتمیت مرگ

مرگ سنتی همگانی است و بنا بر دیدگاه خداباوران، خداوند بقا و جاودانگی حیات دنیوی را برای هیچ کس قرار نداده است.در این جهان هرچه غیرخداوند است، فانی است و تنها ذات پروردگار عالمیان است که باقی خواهد ماند(البته امروزه با شناخت سلول های بنیادی این باور تکذیب شده است)

  • نمایش : ۲۳۱۷
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی